Ik wil een huis kopen

Denkt u aan het kopen van een huis?

Een huis kopen is een van de belangrijkste financiële en emotionele beslissingen in uw leven. Wij helpen u bij de aankoop om alles vlekkeloos en gemakkelijk te laten verlopen. Zodat u met een goed gevoel woont.

Hoe kan ik mijzelf voorbereiden op het koopproces?

Het kopen van een huis is spannend en er zijn veel factoren om rekening mee te houden. Maak eerst tijd vrij om voor uzelf te bepalen aan welke criteria uw nieuwe woning moet voldoen zoals : prijsklasse, voorkeurslocatie, eigen grond of erfpacht, grootte van de woning.

Zet uw prioriteiten op een rijtje; ruimte, ligt, uitzicht, school in de buurt, parkeer gelegenheid maar probeer hier wel flexibel in te zijn. Hou bij het bekijken van uw budget rekening wat u uit eigen middelen wilt betalen of wat u wilt financieren met een hypotheek. Ook is het heel belangrijk om in de gaten te houden wat de maandelijkse kosten voor u gaan worden het deel aflossing, de rente maar ook bijvoorbeeld  onderhoud, gas, water en licht en als ze er zijn bijdragen aan de VvE.

De juiste makelaar helpt u stap voor stap door dit proces. Ga ook al vast eens langs bij een hypotheekadviseur om te laten bereken wat voor u de beste hypotheekmogelijkheden zijn en als u echt op alles voorbereid wilt zijn zou u ook alvast eens contact kunnen leggen met een notaris.

Waar moet ik naar zoeken in een makelaar?

Een huis kopen is niet alleen een hele belangrijke financiële beslissing maar het is een enorme levensbeslissing. Niets zegt meer over u of over de manier waarop u uw leven lijdt dan de manier waarop u woont. Dus zorg er voor dat uw makelaar iemand is die u begrijpt en begrijpt wat u nodig heeft. 

Begin met het vragen van vrienden wie zij als makelaar hebben gebruikt en met wie zij een plezierige ervaring hadden en of er een makelaar is die zij aan kunnen raden. Kies voor die expert die zich heeft gespecialiseerd in een bepaalde prijsklasse of in de wijk(en) waar u interesse in heeft. Iemand die beschikbaar is wanneer het u uitkomt en rekening houdt met uw werkschema, die luistert naar uw behoeften, die veel vragen stelt over hoe u nu leeft en het geduld heeft om te luisteren en dingen uitlegt die u misschien niet begrijpt.

Een nieuw (t)huis vinden is een spannende en leuke reis maar het is soms ook een lange reis dus kijk uit naar iemand waarbij u een klik heeft en waar u zich goed bij voelt. Want het is heel goed denkbaar dat u veel tijd met elkaar gaat doorbrengen.

Bestellen

<!-- Google tag (gtag.js) -->

 <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=G-KSF5E0HS02"></script> <script>

 window.dataLayer = window.dataLayer || [];

function gtag(){dataLayer.push(arguments);}

gtag('js', new Date());

gtag('config', 'G-KSF5E0HS02');

Wat kunt u zich veroorloven?

Een huis kopen is een van de meest emotionele en grootste financiële beslissingen in uw leven. Wij helpen u bij de aankoop om alles vlekkeloos en gemakkelijk te laten verlopen. Zodat u met een goed gevoel verkoopt.

Hoe weet u wat u zicht kunt veroorloven?

Online vindt u diverse mogelijkheden om uw maximale hypotheek te berekenen. Hierbij zult u tevens inzicht krijgen in wat uw maandelijkse lasten zullen bedragen aan rente en aflossing. Dit geeft u alvast een goed beeld in welke prijsklasse u de woning kunt gaan zoeken die u wilt gaan kopen. In dit soort calculators voert u informatie is als het rente percentage, het bedrag dat u wilt lenen, de inbreng van eigen middelen en over welke periode u wilt aflossen. In de uitkomst missen echter vaak de bedragen die nodig zijn voor verzekering en maandelijkse lasten gemeentelijke lasten.

Vaak is het verstandig om een afspraak te maken met een hypotheekadviseur die u kan helpen met alle aspecten van de financiering en als u het op prijs stelt kan ik u ook kennis laten maken met een financieel expert uit mijn netwerk.

Moet u naar uw hypotheek kijken voor u woningen gaat kijken?

Ja! Uw hypotheek op orde hebben voor u naar woningen gaat kijken is heel verstandig. Het gaat u veel tijd schelen en laat de koop van een woning aanzienlijk soepeler verlopen. Maak voordat u woningen gaat kijken een afspraak met uw hypotheekadviseur zodat deze u alles uit kan leggen over het financieringsproces en eventueel vast een offerte voor u aan kan vragen. Hiervoor zijn diverse documenten nodig als een werkgeversverklaring, loonstroken en belastingaanslagen.

Zijn er verschillen bij de diverse financieringen?

Bij nieuwbouw is het zo dat u vaak al een aanbetaling doet zodat de grond aangekocht kan worden en dat u dan een aantal termijnen betaalt tijdens de bouw en de laatste betaling doet als de woning klaar is. Dan kan het nog zo zijn dat u een casco woning heeft gekocht waar u zelf nog een keuken en badkamer in moet plaatsen of dat het een turn key woning is die al volledig klaar is. Hier betaalt u dus in delen.

Als u bestaande bouw koopt dan zult u te maken krijgen mat een bankgarantie of een waarborgsom . Indien u wenst kunt u in veel gevallen een (deel) van de verbouwing meefinancieren. Tot slot is het belangrijk dat u rekening houdt met de kosten koper die u overigens ook voor een deel mee kunt financieren.

Bestellen

Huis vinden

Een huis kopen is een van de belangrijkste financiële en emotionele beslissingen in uw leven. Wij helpen u bij de aankoop om alles vlekkeloos en gemakkelijk te laten verlopen. Zodat u met een goed gevoel woont.

Waar u op moet letten bij bezichtigingen?

Sommige mensen gaan naar een woning kijken om zich algemeen te oriënteren en andere komen naar woningen kijken waar ze bijzonder in geïnteresseerd zijn.

Het kan zijn dat u een van de vele bent die komt kijken tijdens bijvoorbeeld een open huis of dat er met u een afzonderlijke afspraak is gemaakt. De makelaar zal er op voorbereid zijn en alle informatie voor u paraat te hebben om al uw vragen te kunnen beantwoorden.

Voor serieuze kopers is het belangrijk dat u rustig de tijd neemt. Probeer door de inrichting van de huidige bewoner te kijken als het niet gelijk uw smaak is maar nog steeds aan veel van uw eisen voldoet. Als u informatie wilt over de geschiedenis, verbouwingen of andere specificaties wees dan niet bang om gewoon uw vragen te stellen. En als u het na een keer nog niet weet maak dan gewoon een afspraak voor een tweede bezichtiging. Al dan niet met uw aankoopmakelaar.

De verschillen tussen een woning en een appartement.

Bij de koop van een appartement koopt u niet alleen een plek om te wonen maar ook een deel van het complex. Het is voor u van groot belang om precies te weten wie waar voor verantwoordelijk is. Hiervoor neemt u alle stukken door met uw makelaar. Dit zijn de splitsingsakte, model reglement, notulen van vergaderingen, meer jaren onderhoudsplan en als sluitstuk de financiële stukken van de VvE om te kijken of er ook de financiële middelen zijn om alle plannen en het onderhoud uit te voeren. Zoals u merkt is het wel heel veel informatie die u moet verwerken maar als we het samen doen gaat u ook door dit traject met een goed gevoel.

Bestellen

Tijdslijn koopproces

Een huis kopen is een van de belangrijkste financiële en emotionele beslissingen in uw leven. Wij helpen u bij de aankoop om alles vlekkeloos en gemakkelijk te laten verlopen. Zodat u met een goed gevoel woont.

Aankoop stappenplan.

Wanneer u eenmaal werkelijk begonnen bent de zoektocht naar de woning van uw dromen en zelfs met uw makelaar al woningen bekeken heeft is het van belang om inzicht te hebben in het traject wat gaat volgen. Vanzelfsprekend is dit een algemeen overzicht en kunnen daar variaties in optreden. In de meeste gevallen is het echter zo dat wanneer u het perfecte huis heeft gevonden het traject van het openingsbod tot wanneer u naar de notaris gaat zo'n drie a vier maanden duurt.

Welk papierwerk is nodig?

Het papierwerk is best veel maar u krijgt er ook veel voor terug. uw eigen huis!

De papierwinkel waar u zich bezig moet houden of moet aanleveren. Werkgeversverklaring en loonstroken als in loondienst bent of een aantal jaarstukken als u zelfstandige bent; identiteitsbewijzen; taxatierapport voor de financiering; bouwkundige keuring voor de staat van de woning.

De documenten die u door moet nemen: Akte van levering en in geval van erfpacht ook de erfpachtvoorwaarden; stukken van de VvE, balans, resultatenrekening, Meerjaren onderhoudsplan, modelreglement, splitsingsakte etc. etc.

Welk kosten moet u aan denken?

Als u een woning met kosten koper wordt aangeboden, moet de koper naast de koopprijs ook alle aankoopkosten betalen. Dit zijn de kosten voor alle handelingen die nodig zijn om een woning op uw naam te krijgen. Deze kosten zijn opgedeeld in overdrachtsbelasting, nu 2%; notariskosten; kosten voor het hypotheekadvies; bouwkundige keuring indien u die uit laat voeren en eventueel van uw aankoopmakelaar. Over het algemeen houden we rekening met 4% bovenop de koopsom.

Bestellen

Stappenplan

Stap 1: Gratis en Vrijblijvend oriëntatiegesprek

  1. Introductie bij van den Hoorn Makelaardij
  2. Inventarisatie van uw woonwensen in relatie tot uw budget

Stap 2: Zoeken / kijken

  1. Potentieel geschikte woningen selecteren.
  2. Zoekwens uitzetten bij collega makelaars
  3. Eventueel zoekwens uitzetten in relevante sociale media
  4. Nieuwe aanmeldingen bekijken en u informeren
  5. Begeleiding van bezichtigingen

Stap 3: Onderzoek naar de geschikte woning

  1. Staat van de woning vaststellen
  2. Bij de gemeente informeren naar de bekendheid over de mogelijke aanwezigheid van verontreiniging van de grond, olietanks, aanschrijvingen, aangevraagde en afgegeven vergunningen, etc.
  3. Bestemmingsplannen en gebruiksmogelijkheden onderzoeken
  4. Indien van toepassing de erfpachtvoorwaarden en canonherzieningen bekijken.
  5. Bestudering van eventuele stukken van de Vereniging van Eigenaars
  6. Aansturen en meelopen met een bouwkundige voor een bouwkundige inspectie
  7. Aansturen van een aannemer om de mogelijkheden van de woning beter in beeld te krijgen.

Stap 4: Advies en onderhandeling

  1. Advies over de reële waarde aan de hand van gedane onderzoek en historisch prijsvergelijk met vergelijkbare verkochte woningen in de buurt.
  2. Samen met u de onderhandelingsstrategie bepalen
  3. In overleg met u voeren wij de prijsonderhandelingen waarbij het onze uitdaging is om zo scherp mogelijk voor u aan te kopen

Stap 5: Overeenkomst

  1. Vastleggen van de mondelinge afspraken
  2. Controleren concept koopovereenkomst
  3. begeleiden en uitleg koopovereenkomst
  4. Voortgang van de financiering bewaken

Stap 6: Afhandeling

  1. bewaken ontbindende voorwaarden
  2. Inspectie van de woning en de meterstanden opnemen
  3. Begeleiden van het transport bij de notaris

Stap 7: Nazorg

  1. Ook na de overdracht en de verhuizing kunt u blijven rekenen op onze service.